PROJEKT NAPOK A CHERNELBEN

Iskolánk névadója, Chernel István, a híres ornitológus születésének 160. évfordulója tiszteletére, diákjaink pedagógusaik szervezésével 3 napos projekten vettek részt, amelyen a jeles tudós életének és munkásságának szinte minden fontos állomására kitértek.
A projekt előkészítése a tantestület aktív közreműködésével túlzások nélkül állíthatjuk, hogy szeptember óta zajlott. A különféle tagozatok és évfolyamok tanulói életkori sajátosságaiknak megfelelő feladatot
választottak. Az elsősök „Madarak és levelek” projektjük során egy fa felöltöztetését és életre keltését tűzték ki célul. A 2.a osztály Chernel óriáskirakó és színező elkészítését vállalta, a 2.b osztály „Chernel élete és a madárvilág” című projektjük során filmnézés és csoportos kvíz után társasjátékot tervezett és készített, ami Chernel életét, a Velencei-tó madárvilágát és a tó környékének látnivalóit mutatta be. A 2.c osztály tanulói „A rút kiskacsa” meséjét dolgozták fel papírszínház készítése során, miközben a mese morális tartalmára fokozott hangsúlyt fektettek. A 3.a osztály Chernel István vadásztevékenységére koncentrált és a Nimród, valamint a Kisvadász újság cikkei alapján dolgozta fel a témát, amit terepasztal és vadászkutya fajtákat bemutató tabló készítésével prezentáltak. A 3.b osztály vadaspark makett és Chernel életéről szóló társasjáték készítéséhez fogott hozzá, míg a 3. c osztály tanulói „Tólakók a szomszédból” fantázianevű projektjük során papírból készítettek akváriumot, amely a tó élővilágát mutatta be. A negyedik évfolyam diákjai miután megismerkedtek Chernel István életével és sok-sok madárral, a tanév során tanultakat ötvözve az újonnan szerzett ismeretekkel, hír, levél, poszter, képregény és rejtvény készítéséhez láttak hozzá.
A felsősök közül az ötödikesek „óriási fába vágták a fejszéjüket”, hiszen nem kevesebbet tűztek ki maguk elé célként, mint Chernel-tanösvény létesítését iskolánk udvarán. A 6.a diákjai Chernel arckivágásos fotófalat készítettek, a 6.b tanulói papírszínház módszerének felhasználásával iskolánk névadójának életével ismerkedhettek részletesebben. Az ő projektjük címe: „Képek Chernel István életéből”. A 6.c osztály tagjai „Szelek szárnyán” elnevezésű projektjük során térképet készítettek a neves ornitológusunk által felkeresett helyszínekről. A 7. a tanulói két csoportra válva dolgoztak: az osztály egyik fele Chernel életének legfontosabb eseményeit, helyszíneit, írói munkásságát elemezte, majd a szerzett ismeretek alapján memóriakártya rajzolásához látott hozzá; az osztály tanulóinak másik fele Chernel István kevéssé ismert versét olvasta el a tudós eredeti kézírásával leírva, majd ezt elemezve és lemásolva előadást készítettek grafikus illusztrációval. A 8. a diákjai Chernel István utókornak szóló magvas gondolatait gyűjtötték ki, hogy a jövőbeli ballagó diákok tarisznyájába
útravalóként beletehessük majd azokat.
A gimnáziumi tagozaton is serény munka folyt a projekt során. A 7. g Chernel élete és munkássága alapján a DÖK-napi akadályverseny feladatainak kidolgozását vállalta. A 8. g „A lábszánkózás emlékfala” c. projektjük során korhű fotók, eredeti tárgyi emlékek, riportok, film bejátszások felhasználásával mutatta be a síelés és az iskolai sítáborok történetét. A 9. g projektje az iskola udvarán lévő fák digitális térképének elkészítése volt, míg a 10.g osztály a 8-9-11.g osztályok számára készített játékos vetélkedőt a DÖK-napra. A 11.g osztály a Chernel-indulóhoz készített zenei klipet.
Már a projekt első napja is emlékezetesre sikeredett, hiszen a pedagógusok lelkiismeretes munkájának köszönhetően alaposan kidolgozott tervek, színvonalas PPT-k, meghívott vendégek által tartott előadások, előre elkészített kvízek biztosították a megfelelő motivációt a gyermekek számára a munkához. A második napon már igencsak kezdett látszani, hogy itt valami remek dolog van készülőben. Az igazi meglepetésben azonban csak a projekt zárónapján volt részünk. Az elkészült alkotások bemutatása során csak a fejünket kapkodtuk. E sorok írója minden igyekezete ellenére sem tudta az összes prezentációt az adott időben megnézni, amiért az érintettektől utólag is elnézést kér.
A projekt során olyan tartós értékek is születtek, amelyek megőrzése mindannyiunk kutya kötelessége. Gondolok itt például a csodálatos Chernel-tanösvényre vagy „A lábszánkózás falára”. Ezért kérek minden gyermeket és pedagógust, hogy közösen óvjuk ezeket az értékeket és figyelmeztessük az esetleges rongálókat!
A projekt a harmadik nap után sem zárult, hiszen csütörtökre maradt a 7.g és a 10.g. osztályok munkájának bemutatása. A 7.g osztály által szervezett akadályverseny úgy gondolom, hogy minden igényt kielégített. Volt ott minden, amitől egy ilyen verseny jó lehet: célba lövés puskával és íjjal, darts és kvíz kombinációja, festés, dalfelismerés, vers címének kitalálása mutogatás alapján, fénykép keresése és felismerése, totó, sérült cipelése. És mindezeknek a feladatoknak sikeres egységbe olvasztása megmutatta a résztvevők számára, hogy milyen sokoldalú ember volt iskolánk névadója.
Az akadályversenyt az 5.a osztály nyerte a 6.c és a 6.b előtt.
A 10.g osztály szervezésében egy izgalmas és színvonalas vetélkedőn vett részt a 8.g, 9.g és a 11.g osztály. A társasjátékokhoz hasonló tábla betöltötte az egész Csuka csarnok területét. Játékos feladatok, ügyességi, sportos versenyszámok, kahoot, kvíz biztosította a mókához a hangulatot. A vetélkedőt szoros csatát követően a 9.g osztály nyerte, aki megkapta a Chernel vetélkedők első vándorserlegét.
A projekt során végzett lelkiismeretes munkájáért elismerés és köszönet jár minden szervező
pedagógusnak, illetve gratulálunk a gyerekeknek a fantasztikus alkotásokhoz!
Kardos Gábor










